U bent hier
Aantal Vlaamse verkeersdoden daalt licht naar 390 in 2015

Het aantal verkeersdoden op Vlaamse wegen is licht gedaald in 2015. Dat was ook nodig nadat de cijfers in 2014 gestegen waren tot ‘de schande van de 400’. Enkele cijfers zijn bemoedigend, maar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil niet berusten. ‘390 doden op Vlaamse wegen zijn er nog altijd schandalig veel. 2015 moet het jaar van de ommekeer worden, waar een nieuwe daling begint’.
Volgens de BIVV-Verkeersveiligheidsbarometer voor 2015 werden vorig jaar in Vlaanderen 315 doden ter plaatse geregistreerd, of 13 minder dan in 2014 (-4,0%). Het BIVV raamt het definitieve aantal verkeersdoden (‘doden 30 dagen’) voor 2015 op 390 - een lichte daling na 'de schande van de 400' uit 2014.
Het aantal letselongevallen (24.907) en gewonden (32.019) kende in 2015 eveneens een lichte daling ten opzichte van het voorgaande jaar (respectievelijk -3,7% en -3,4%), en bereikt een nieuw laagterecord. Opvallend is dat de afname van zowel het aantal letselongevallen als het aantal doden ter plaatse zich in de eerste drie trimesters van het jaar voordeed, terwijl er tijdens het vierde trimester opnieuw sprake was van een toename.
Behalve West-Vlaanderen behaalde elke Vlaamse provincie een laagterecord van het aantal letselongevallen. Het aantal doden ter plaatse daalde in alle Vlaamse provincies, behalve Oost-Vlaanderen. Antwerpen en Limburg zetten met respectievelijk 62 en 55 doden ter plaatse allebei een laagterecord neer, aldus het BIVV. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal doden wel (+15).
Verder verschilt de evolutie van het aantal letselongevallen aanzienlijk naar gelang het type weggebruiker: enkel de voetgangers kenden een lichte stijging van het aantal letselongevallen (+1,5%), terwijl dalingen werden genoteerd bij vrachtwagens (-6,7%), motorrijders (-6,3%), fietsers (-5,7%) en bromfietsers (-5,2%).
De evolutie van het aantal doden ter plaatse toont nog grotere verschillen: het dodental steeg bij ongevallen met lichte vrachtwagens (+13), bij motorrijders (+11) en bij bromfietsers (+2), en daalde bij vrachtwagenongevallen (-32), auto-inzittenden (-25), voetgangers (-10) en fietsers (-4).
‘De dalende cijfers zijn bemoedigend, maar dit moet nu de opstap worden naar een verdere en nog veel grotere daling’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘De afgelopen 10 jaar was er al een gestage daling van het aantal verkeersdoden, maar 2014 was een rampjaar. Het aantal doden steeg tot de schande van de 400. Daarom nemen we structurele maatregelen om het aantal doden structureel terug te dringen. Zo hervormen we de rijopleiding en zorgen we voor kordate controle. Wij hebben als Vlamingen blijkbaar een kordate hand nodig, en die moeten we dan maar krijgen’.