U bent hier
Alternatieven voor de auto winnen terrein

Vlamingen ruilen de auto vaker in voor één van de duurzame alternatieven. Vooral het aandeel van de fiets wint aan belang. Dat staat in het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG), dat mobiliteitsgewoonten van de Vlamingen in kaart brengt. “Dit is een lichtpunt in de mobiliteitsdiscussie en moedigt ons aan om historisch hoge bedragen te blijven investeren in de alternatieven voor de wagen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
Het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) brengt de mobiliteitsgewoonten van de Vlamingen in kaart. Het OVG wordt uitgevoerd sinds 1994. De nieuwste editie is het resultaat van een bevraging bij 1.600 respondenten tussen januari 2016 en januari 2017. Het Instituut voor de Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt staat garant voor de wetenschappelijke omkadering.
De meest opvallende conclusie: de auto verliest voor het eerst sinds lang terrein en de alternatieven voor de auto winnen aan belang. In het vorige Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG 5.1, 2015-2016) was de auto nog de hoofdvervoerswijze voor bijna 70% van alle verplaatsingen. Nu ligt het aandeel van de auto nog op ongeveer 65%. De winnaars zijn de alternatieven voor de auto: het aandeel van de fiets stijgt significant (van 12,41% naar 15,45%) en ook het aandeel van de voetgangers (van 11,41% naar 12,49%), het aandeel van De Lijn (van 2,78% naar 3,14%) en het aandeel van de trein (van 1,69% naar 1,78%) zitten in de lift.
De fiets blijft een goed alternatief voor de wagen bij verplaatsingen van en naar het werk: 16,23% van de beroepsactieven gebruikt de fiets immers vandaag al als hoofdvervoermiddel. Maar ook in het woon-schoolverkeer versterkt de fiets zijn positie: 31,45% van de scholieren en studenten neemt vandaag de fiets, waar dit in het OVG 5.1 nog 28,87% bedroeg. Eenzelfde tendens voor het bus- en tramgebruik : 18,39% van de scholieren en studenten maakt hier volgens het laatste OVG gebruik van, terwijl dit in 2015-2016 slechts 15,62% was.
“Dit is een bron van hoop”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Na een jarenlange stijging van het aandeel van de wagen leek de positie van Koning Auto onaantastbaar. Nu zien we een eerste groei voor de alternatieven.. Naar een wetenschappelijke verklaring is het nog even gissen, maar ik mag hopen dat het investeringsbeleid van de afgelopen jaren toch een steentje heeft bijgedragen aan deze cijfers. Het moedigt ons alvast aan om volop te blijven investeren om deze positieve tendens nog te versterken. Alleen al dit jaar investeert Vlaanderen 1,5 miljard euro in Mobiliteit waarbij de budgetten voor de fiets en het openbaar vervoer nog nooit zo hoog zijn geweest”.
Nog enkele andere cijfers. De Vlaming brengt elke dag gemiddeld 81 minuten door in het verkeer, wat ondanks het toegenomen verkeer iets minder is dan in het vorige onderzoek (83 minuten). Gemiddeld leggen de Vlamingen 2,65 verplaatsingen per dag af (in het vorige onderzoek nog 2,74) en de gemiddelde afstand is ongeveer 37 kilometer (in het vorige onderzoek 38 kilometer).
Het rapport zelf kan u terugvinden op http://mobielvlaanderen.be/ovg/ovg52-0.php?a=19&nav=12