Antwerpen en Zeebrugge bezegelen Vlaamse havensamenwerking

Door Ben Weyts op 26 augustus 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

De CEO’s van de Havens van Antwerpen en Zeebrugge hebben aan de vooravond van een gezamenlijke havenmissie naar West-Afrika hun handtekening gezet onder een Economisch Samenwerkingsverband (ESV). Dat is opnieuw een belangrijke stap in de steeds sterkere havensamenwerking. “Samen staan onze Vlaamse Havens sterker op het wereldtoneel”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vertrekt zondag op missie naar Guinee en Ivoorkust, met in zijn kielzog twee busladingen vol Vlaamse ondernemers én de CEO’s van onze vier zeehavens. De havenmissie naar West-Afrika richt zich op een markt die nog veel potentieel heeft. “In de ogen van onze buitenlandse partners liggen de vier Vlaamse havens vlak bij elkaar”, zegt Weyts. “Dat kunnen we uitspelen als troef”.

Eddy Bruyninckx (Haven van Antwerpen) en Joachim Coens (Haven van Zeebrugge) hebben nu hun handtekening geplaatst onder een Economisch Samenwerkingsverband (ESV). Zo wordt de commerciële samenwerking tussen de twee havens geformaliseerd en verankerd. Concreet zullen de twee Vlaamse havens zich nu samen kunnen aanbieden bij de rederijen.

Een jaar geleden, tijdens de havenmissie naar Zuid-Amerika, hadden de twee havens in Santiago de Chili al een intentieverklaring ondertekend onder het goedkeurend oog van minister Weyts. Onder begeleiding van Vlaams Havencommissaris Jan Blomme kwam in het voorbije jaar een goed uitgekiend en structureel samenwerkingsakkoord tot stand.

“Lange tijd werd er alleen lippendienst bewezen aan de havensamenwerking”, zegt Weyts. “Nu is het niet meer vrijblijvend. De havensamenwerking wordt concreet”. Het samenwerkingsakkoord tussen Antwerpen en Zeebrugge wordt eerstdaags in het Staatsblad gepubliceerd. De Havens benaderen ondertussen al rederijen met de samenwerking.

Hoe waardevol vond je dit artikel?