U bent hier
GAS-boetes om ook de kleine verkeerszondaars aan te pakken

Waarom geen GAS-boetes om ook kleine verkeerszondaars aan te pakken, vraagt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zich af. Weyts wil op korte termijn gaan samenzitten met de federale regering: kleine snelheidsovertredingen moeten efficiënter afgehandeld worden. "Bijvoorbeeld met een Vlaamse GAS-boete. Ik wil een einde maken aan de straffeloosheid bij de laagvliegers".
Enkele weken geleden bleek dat de Antwerpse federale wegpolitie haar flitspalen al vier weken lang had uitgeschakeld, na een stortvloed aan onverwerkte boetes. Onlangs kwam ook aan het licht dat sommige lokale politiezones met hun parket afspreken hoeveelsnelheidsboetes ze jaarlijks produceren, waarna de flitspalen voor dat jaar worden uitgeschakeld. "Dit schept straffeloosheid", stelt minister Weyts vast.
Weyts ziet deze praktijken met lede ogen aan, zo beklemtoonde hij in het Vlaams Parlement. 'Vorig jaar vielen er 400 verkeersdoden in Vlaanderen en dat is veel slechter dan onze buurlanden. Het is dus geen goed signaal dat de flitspaal geregeld uitgaat omdat de pv's zich opstapelen', aldus de minister. Hij verwijst ook naar de trajectcontroles die Vlaanderen boven gevaarlijke wegen installeert, 'maar vervolgens komt dan vanuit de parketten het signaal dat ze controlemiddelen maar deeltijds gaan gebruiken'.
Weyts pleit voor een veel efficiëntere administratieve afhandeling van kleine snelheidsovertredingen. "Eigenlijk gaat 60 tot 70 procent van alle snelheidsovertredingen over mensen die tot 20 kilometer te snel rijden", zegt Weyts. 'Via een soort Vlaamse GAS-boete kunnen we die kleine verkeerszonden veel sneller afhandelen. In Nederland gebeurt die afhandeling haast volledig geautomatiseerd. Zo hebben politie en justitie de handen vrij om de echte verkeerscriminelen aan te pakken'.