U bent hier
Investering van 27 miljoen euro in 131 nieuwe Lijn-bussen

De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor een investering van 27 miljoen euro in 131 bussen. Het contract gaat naar de Vlaamse constructeur VDL uit Roeselare. ‘Vlaanderen blijft investeren in zuinige en aantrekkelijke bussen die nieuwe gebruikers kunnen verleiden’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. De eerste nieuwe voertuigen worden in het najaar in gebruik genomen.
De vernieuwing van de vloot is belangrijk om te kunnen voldoen aan de hedendaagse verwachtingen van de reizigers. Om ook mensen te overtuigen die vandaag nog geen gebruik maken van het openbaar vervoer, moet De Lijn kunnen uitpakken met schone, moderne en comfortabele bussen.
Dankzij de investering kan busbouwer VDL uit Roeselare een volledig jaar werk bieden aan 100 mensen. De bestelling omvat 121 streekbussen van het type Citea SLE. Daarvan gaan er 21 naar de provincie Antwerpen, 47 naar Limburg , 19 naar Oost-Vlaanderen , 15 naar Vlaams-Brabant en 19 naar West-Vlaanderen. Daarnaast mag VDL ook 10 rijschoolbussen leveren.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is trots op de investering. ‘De Vlaamse Regering bespaart op de eigen werking, en vindt zo de ruimte om te investeren in de toekomst: in modern, comfortabel en aantrekkelijk openbaar vervoer. De nieuwe bussen zijn bovendien zeer toegankelijk voor Vlamingen met een beperking, en zijn opvallend milieuvriendelijk. Het worden rijdende staaltjes van Vlaams vakmanschap'
Na de levering van deze bestelling hebben zowat alle bussen van De Lijn een roetfilter. Dankzij deze filters en de aankoop van bussen met schonere motoren heeft De Lijn de uitstoot van fijn stof door haar bussen de voorbije vijf jaar met 80 procent doen dalen. Ook de uitstoot van NOx (veroorzaakt zure regen) en onverbrande koolwaterstoffen (kankerverwekkend) daalde zeer sterk. Alle nieuwe voertuigen zijn uitgerust met Euro VI-motoren, de schoonste dieselmotoren op de markt.
Momenteel loopt nog de procedure voor de aankoop van 146 trams, goed voor 25 procent extra tramcapaciteit. De nieuwe trams moeten de Kusttrams en kleine trams in Antwerpen en Gent vervangen. Voor deze aanbesteding is 320,2 miljoen euro voorzien in het investeringsprogramma van De Lijn. Als de procedure vlot verloopt, verschijnen de eerste nieuwe trams in 2018 in het straatbeeld.