U bent hier
'Meer Vlaamse verantwoordelijkheid is goed voor de Vlaming'

"Het ligt in de logica der dingen dat we de NMBS opsplitsen", zegt Ben Weyts in een pittig weekendinterview met De Tijd. "Idealiter is een minister van Mobiliteit ook verantwoordelijk voor de ruggengraat van het vervoerssysteem: het spoornet". Naar goede gewoonte schuwt de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn de taboes niet.
De Tijd voelde Ben Weyts aan de tand over verschillende hete hangijzers. Weyts ging niets uit de weg en toonde zich ambitieus, ook over de NMBS. "We willen in eerste instantie de exploitatie opsplitsen, waarbij we de treinschema's aanpassen. Dat maakt het creëren van een voorstadsnet rond Antwerpen of Gent veel gemakkelijker. We kunnen alle mensen met terreinkennis om de tafel zetten, waardoor een nieuwe dynamiek ontstaat. We maken dan onze eigen keuzes met onze eigen centen. We kunnen het spoorbeleid afstemmen op de Vlaamse economische noden, bijvoorbeeld het versterken van het goederenvervoer"
Enkele andere quotes uit het interview met De Tijd:
- "Waar zijn ze in Brussel eigenlijk mee bezig als automobilisten in dit land, met zowat de hoogste belastingdruk ter wereld, tol moeten betalen opdat er geen stenen op hun dak zouden vallen?"
- "In steden als Antwerpen en Gent willen we alle spelers die iets met mobiliteit te maken hebben - zoals het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn en de NMBS - samenbrengen. Zij weten welke aansluitingen nog kunnen worden verbeterd. Zo rijdt de bus in Boom naast de trein - de bestuurders kunnen naar elkaar zwaaien"
- "De bedrijfsauto's hebben weinig met mobiliteit te maken, het is een loonkostenmaatregel. Ik ben met minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) aan het bekijken hoe we dat systeem kunnen verbeteren. We willen het gemakkelijker maken om een eigen mobiliteitsbudget te beheren. De 400 euro die een onderneming aan een bedrijfswagen van een personeelslid besteedt, kan je bijvoorbeeld opdelen. De helft gaat dan naar een treinabonnement, de helft naar een auto. Maar het loonkostenvoordeel willen we absoluut behouden"
- "De bedrijfswagens zijn een fetisj geworden. Alsof de files als sneeuw voor de zon verdwijnen als ze worden afgeschaft. Het gros van de mensen die met een bedrijfswagen naar het werk rijdt, zal dat ook met zijn eigen wagen doen"
- "Ik verwijs graag naar een recent onderzoek van de Franstalige media RTL en Le Soir. Zij hebben in kaart gebracht wat er door de regionalisering is veranderd voor de modale Vlaming en Waal. Wat blijkt? De Vlaming is er een pak op vooruitgegaan doordat de verkeersbelasting en andere belastingen zijn overgeheveld. Meer verantwoordelijkheid voor Vlaanderen, daar wordt de modale Vlaming beter van"