U bent hier
Nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsfonds van start met 3 miljoen euro

Vlaanderen heeft voor het eerst een eigen Verkeersveiligheidsfonds, dat van start gaat met 3 miljoen euro. Eenmaal op kruissnelheid worden de inkomsten voor het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds geraamd op 18 miljoen euro. Die inkomsten komen voort uit inningen van verkeersboetes en keuringscentra in Vlaanderen. “Voor het eerst zorgen we ervoor dat elke euro die Vlaanderen extra investeert in verkeersveiligheid, de inkomsten daarvan terugvloeien naar verkeersveiligheid. Dat is nodig om iets te doen aan de schande van de 400 verkeersdoden uit 2014” stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
Na de 400 Vlaamse verkeersdoden uit 2014 blijft verkeersveiligheid voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ook in 2016 een absolute beleidsprioriteit. Tijdens de begrotingsonderhandelingen in 2015 verkreeg Weyts van zijn collega’s dat een deel van de verkeersboetes rechtstreeks ten goede zou komen aan een nieuw Vlaams Verkeersveiligheidsfonds. Daarbovenop kan het Vlaams Verkeerveiligheidsfonds ook rekenen op inkomsten die voortkomen uit de inningen bij de keuringscentra.
Het Verkeersveiligheidsfonds haalt al haar middelen uit het eigen Vlaamse verkeersveiligheidsbeleid. Weyts: “De gerichte initiatieven die ik zelf binnen mijn eigen bevoegdheidsdomein neem, creëren dus rechtstreeks opbrengsten voor het Verkeersveiligheidsfonds” Voor 2015 is dat zo een 3 miljoen euro. Voor 2016 wordt dat bedrag geraamd op 18 miljoen.
De boetes die het Verkeersveiligheidsfonds spijzen zijn voornamelijk snelheidsboetes, maar ook boetes op overtredingen inzake uitzonderlijk vervoer, verkeerstekens, vervoer van gevaarlijke goederen, massa van voertuigen, afmetingen of signalisatie. “De middelen die we in Vlaanderen investeren in bijvoorbeeld trajectcontroles, zorgen zo niet alleen voor veiligere wegen, maar creëren ook extra middelen voor diezelfde verkeersveiligheid.”
Met het fonds wil Weyts gerichte initiatieven nemen om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren. Het gaat onder meer over betere handhaving (bijvoorbeeld door meer trajectcontroles), betere ongevallenregistratie en verkeersveiligere infrastructuur.
Bekijk het verslag van VRT Journaal hier.
Bekijk het verslag van VTM Nieuws hier.