Nieuwe filecijfers schreeuwen om nieuwe mobiliteitsinvesteringen

Door Ben Weyts op 20 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

In 2015 is het verkeer op de Vlaamse autosnelwegen met 2% gegroeid. De filezwaarte steeg met 2 tot zelfs 4%, naargelang het tijdstip en de plaats. Opvallend: het fileprobleem is niet groter geworden op de plaatsen waar de Vlaamse overheid gewerkt heeft aan de weg. “Werken aan de weg werkt”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Hoog tijd om te werken aan Oosterweel en de Ring rond Brussel".

Het nieuwe jaarrapport Verkeersindicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum schetst de evolutie van het snelwegverkeer. De cijfers werden verzameld op basis van objectieve metingen, die gebruik maken van 4000 detectielussen in het wegdek en de verkeersinformatie van de operatorzaal van het Verkeerscentrum.

In bijna alle maanden en op bijna alle snelwegen was er in 2015 meer verkeer op de baan dan in 2014. De ochtendfiles zijn 2% zwaarder geworden ten opzichte van 2014, de avondfiles 3% zwaarder. De totale filelengte op de Vlaamse autosnelwegen blijft stabiel tijdens de avondspits (105 kilometer), maar tijdens de ochtendspits zijn de files dan weer 6 kilometer langer geworden (149 kilometer).

Ten opzichte van 2012 zijn de structurele files alleen maar zwaarder geworden, behalve op plaatsen waar gewerkt is aan de weg. Waar bijvoorbeeld spitsstroken aangelegd zijn, zijn de positieve gevolgen op de filezwaarte duidelijk. Waar er  extra capaciteit kwam door de aanleg van weefstroken is de verzadiging zelfs gedaald.  Weyts:  “We gaan nu meer dan ooit investeren, want we verhogen het investeringsbudget met 1/3de". 

De grootste knelpunten blijven de ringwegen rond Antwerpen en Brussel. Met uitzondering van 1 wegsegment bevindt de hele top 40 van drukste wegsegmenten zich op de Ring rond Brussel (R0) en de Antwerpse Ring (R1). Nergens rijden er meer vrachtwagens dan op de zuidelijke R1 tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Oost. Tijdens de avondspits zijn de ringwegen rond Antwerpen en Brussel goed voor 54 % van alle files.

“Ik hoop dat deze cijfers iedereen doen inzien dat we moeten werken aan de weg, letterlijk én figuurlijk”, zegt Weyts. “Verzet tegen de Oosterweelverbinding of de herinrichting van de Ring rond Brussel schaadt uiteindelijk mens, milieu en economie. Als we nu gaan stilstaan in de rechtbank, zullen we ook stilstaan op de weg. We investeren in alternatieven, maar werken aan weginfrastructuur is echt een absolute must”.

Het volledige rapport ‘Verkeersindicatoren’ van het Vlaams Verkeercentrum is na te lezen op deze website.

Bekijk het verslag van VTM Nieuws hier.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is