U bent hier
Noorderlijn maakt werk van vlotter en veiliger verkeer in A'pen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft het officiële startschot gegeven voor de werken aan het ambitieuze project Noorderlijn. Over drie jaar en vier maanden zal iedereen de tram kunnen nemen tussen het centrum en het noorden van de stad. "We investeren in alternatieven voor de auto en werken aan meer verkeersveiligheid in de Stad", vat Weyts samen.
Het project Noorderlijn maakt werk van nieuwe tramverbindingen tussen het centrum, het Eilandje en het noorden van de Stad. Ook de Noorderleien worden aangepakt en krijgen hetzelfde wegprofiel als de Zuiderleien, waardoor fietsers en voetgangers veel meer ruimte kregen. Chauffeurs worden verleid om voor een alternatief voor de auto te kiezen, en kwetsbare weggebruikers krijgen meer veiligheid.
De aanleg van de Noorderlijn past in het Masterplan 2020, dat de verkeersdrukte, de ongevallen en het sluipverkeer in Antwerpen aan wil pakken. “Dit is een mobiliteitsbeleid met oog voor alle vormen van vervoer”, benadrukt minister Weyts, “Natuurlijk ook de fiets én het openbaar vervoer. De uitbouw van het tramnetwerk zal de mobiliteit van de Antwerpenaar rechtstreeks en voelbaar ten goede komen”.
De werken focussen eerst op de heraanleg van de Frankrijklei, de aanleg van de open helling voor de tram en parking onder het nieuw aan te leggen Operaplein en de toekomstige toegang tot de ondergrondse metro en parking op de kop van de De Keyserlei. Ook in de eerste fase starten de werken aan de trambusbaan op de Noorderlaan en de nieuwe park-and-ride aan de Havanasite ter hoogte van het kruispunt met de Ekersesteenweg.
Vanaf mei begint de heraanleg van de Rijnkaai en in augustus starten de werken aan de Londenbrug, waardoor deze niet meer bruikbaar is voor het autoverkeer. In september volgt dan de aanleg van de tramsporen op de Londen-Amsterdamstraat.
Tijdens de werken zal al het verkeer steeds door de werf kunnen, zowel op de Frankrijklei, de Noorderlaan als op de Rijnkaai. De aannemer voorziet in evenveel rijstroken tijdens de werken als er na de werken beschikbaar zullen zijn. Voetgangers en fietsers kunnen gebruikmaken van veilige doorgangen langsheen de hele werf. Het openbaar vervoer blijft ten allen tijde beschikbaar.
In juni 2017 start de tweede fase van de werken en worden de Leien onderbroken tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat. De aannemer begint op dat moment aan de aanleg van het nieuwe Operaplein. Ook de eerste werken aan de Italiëlei en Franklin Rooseveltplaats gaan dan van start. Op dat moment zal tram 7 al gebruikmaken van de nieuw aangelegde Rijnkaai en het keerpunt in de Amsterdam- en de Bataviastraat. Ook op de Noorderlaan rijdt tram 6 dan van de park-and-ride Havana via de Groenendaallaan naar het centrum van de stad.
Tegen de zomer van 2018 is het Operaplein bovengronds klaar. Begin 2019 kan de nieuwe tram 1 doorrijden op de Noorderleien, langs Spoor Noord en de Kempenstraat, tot aan het eindpunt Havana op Luchtbal. Tegen de zomer van 2019 rijdt ook het doorgaand autoverkeer onder het nieuwe Operaplein en is de vernieuwde Franklin Rooseveltplaats klaar.