U bent hier
Onderwijs bereidt zich voor op preteaching na de Paasvakantie

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts heeft opnieuw een constructief overleg gehad met de onderwijskoepels, het GO!, de onderwijsvakbonden en de CLB-centrumnetten. Alle neuzen staan in dezelfde richting voor de komende periode.
In deze (laatste) week voor de Paasvakantie krijgen de leerlingen nog afstandsonderwijs over in beginsel reeds geziene leerstof. Er wordt gevraagd aan scholen om soepel en begripsvol om te springen met klachten van ouders, als die zich overspoeld voelen door taken.
In de Paasvakantie wordt leerkrachten én leerlingen rust gegund: het is – ondanks de uitzonderlijke omstandigheden – gewoon vakantie. Er zijn twee weken lang geen taken vanop afstand meer.
Het is nog niet duidelijk of de huidige maatregelen van kracht blijven na de Paasvakantie. Dit is geen beslissing van het onderwijsveld, wel van de federale veiligheidsraad op basis van adviezen van virologen. Het onderwijsveld bereidt zich voor op 3 mogelijke scenario’s: scholen starten meteen na de Paasvakantie, scholen starten opnieuw in de loop van mei of scholen starten niet of nauwelijks meer voor de zomervakantie.
Sowieso wordt uitgegaan van een redelijke termijn tussen de aankondiging van de hervatting van de lessen en de effectieve hervatting van de lessen, zodat zowel leerkrachten, leerlingen als ouders zich tijdig kunnen voorbereiden.
Als de scholen meteen na de Paasvakantie niet heropenen, dan gaan de leerkrachten over tot ‘preteaching’, waarbij al nieuwe leerstof behandeld wordt. Het is belangrijk om de leerlingen geboeid te houden. Anders leren onze jongeren ook weinig bij, wat nefast is voor de onderwijskwaliteit. Als de scholen opnieuw opengaan, wordt vervolgens nog wel teruggekomen op deze leerstof. Zowel leerkrachten als ook ouders krijgen nog handvaten over hoe om te gaan met deze nieuwe fase in het afstandsleren. “Laten we er met z’n allen voor zorgen dat dit geen verloren leerweken zijn”, zegt Weyts. “We waken erover dat het haalbaar en doenbaar blijft voor zowel leerlingen, leerkrachten als ook ouders”.
De onderwijspartners benadrukken dat schooljaar 2019-2020 hoe dan ook geen verloren jaar mag worden voor de leerlingen. De resterende onderwijstijd zal optimaal benut worden en er komen hoe dan ook faire evaluaties, zeker van de leerlingen die op scharnierpunten staan in hun onderwijstraject.