U bent hier
Op naar een breed gedragen hervorming van de rijopleiding

'De schande van de 400': zo noemt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts het vreselijk hoge aantal verkeersdoden op Vlaamse wegen vorig jaar. Om die zwarte cijfers terug te dringen, is een ambitieus beleid nodig. Weyts mocht zijn plannen komen toelichten in de studio van het VRT Journaal. "Ik veeg voor eigen deur, samen met alle maatschappelijke partners", zei Weyts bij anker Annelies Van Herck.
Weyts heeft alle partners (de klassieke verkeersveiligheidsorganisaties, politie, parket, maar ook de automobilistenverenigingen, tot zelfs de truckers) verzameld in het nieuw opgerichte Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. Binnen het Vlaams Huis kan het verkeersveiligheidsbeleid van de toekomst vorm krijgen, met onder meer een nieuw en ambitieus Vlaams Verkeersveiligheidsplan, dat gedragen wordt door alle partners.
De hervorming en uitbreiding van de rijopleiding is een prioriteit, want een veiliger verkeer begint bij veiligere verkeersgebruikers. Minister Weyts wil dat nieuwe chauffeurs beter voorbereid zijn op de complexe realiteit van het verkeer. Daarom moet de lat van het rijexamen hoger gelegd worden. Ook hogere rijvaardigheden, zoals gevaarherkenning, moeten getraind worden tijdens de opleiding. Ook na het behalen van het rijbewijs, moeten chauffeurs gestimuleerd worden om zich te blijven bijscholen.
Minister Weyts mocht zijn beleid toelichten in de studio van VRT Journaal, herbekijk het hier.