Vlaanderen gaat werken aan de Ring rond Brussel

Door Ben Weyts op 28 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

De Vlaamse Regering pakt de stilstand in Vlaams-Brabant aan. Minister van Mobiliteit Ben Weyts komt met een omvattend investeringsplan waarin o.a. grootschalige werken aan de Ring rond Brussel zitten. Daarbij wordt lokaal van doorgaand verkeer gescheiden. Er wordt ook fors geïnvesteerd in de alternatieven voor de wagen. Zo komen er 3 nieuwe tramlijnen, 41 km nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen.

Vooral de jaarlijks ongeveer 1.100 incidenten en accidenten zijn aanleiding voor files op de Ring rond Brussel. Daarvoor is dan weer vooral het hoge aantal weefbewegingen verantwoordelijk. Anderzijds ligt een deel van de fileproblematiek ook aan het gebrek aan sterke alternatieven voor de auto. Weyts: “Vlaams-Brabant is het kloppende hart van het land, maar we staan er met z’n allen stil. Om vooruit te gaan, moet de schop in de grond.”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat de stilstand te lijf met werken aan de mobiliteit. Er wordt gewerkt aan de weg. Om het aantal incidenten en accidenten terug te dringen, wordt het lokaal en het doorgaand verkeer op de R0 gescheiden over een lengte van 20 kilometer tussen de aansluiting E40 Kust en E40 richting Leuven. Zo verdwijnen de hachelijke weefbewegingen en kan het verkeer vlotter en veiliger doorstromen op de drukste weg van het land (102.000 voertuigpassages per dag, gemiddeld om de 500 meter op- of afritten). Ter hoogte van Laarbeekbos komt er een ecoduct waardoor meer groen en extra ruimte wordt gecreëerd voor mens en dier.

Weyts investeert tegelijk in de alternatieven voor de auto. Zo komen er fietstunnels, fietsbruggen en fietspaden boven, onder en rond de Ring. Drie van die verbindingen maken deel uit van nieuwe fietssnelwegen, maar er komen ook nieuwe fietspaden langs steenwegen zoals de Brusselsesteenweg (Asse), de Leuvensesteenweg (Zaventem) en de Tervurenlaan (Tervuren).  Allemaal samen goed voor 41 km nieuwe fietspaden. Weyts: “De fiets is steeds meer een echt alternatief voor de wagen in het woon-werk verkeer, zeker met de komst van de elektrische fiets. Met deze extra investering in fietsinfrastructuur, proberen we maximaal pendelaars te verleiden om de wagen te laten staan. Niet zozeer met milieuargumenten, maar met harde economische argumenten: met de fiets raak je snel, veilig en comfortabel op je werk”.  

Met drie gloednieuwe tramlijnen wordt ook het alternatief van het openbaar vervoer van en naar Brussel uitgebreid. De 3 gloednieuwe tramlijnen van het zogeheten Brabantnet omvatten de verbindingen Brussel-Willebroek, Brussel-Zaventem Luchthaven en Jette-Zaventem Luchthaven. Een tramcapaciteit die per dag 20.000 auto’s van de Ring rond Brussel kan halen.

De ambitieuze totaalaanpak voor het Vlaams-Brabantse verkeer vergt een investering van € 2 miljard. Een hoop geld én een hoop betrokken mobiliteitsspelers die op het terrein goed moeten samenwerken. Net daarom richtte  Weyts ‘De Werkvennootschap’ op: een nieuw vehikel dat efficiënt werk kan maken van gebalde mobiliteitsoplossingen in een specifieke regio. 

Tegelijk met deze aankondiging wordt nu een project-MER besteld. Om iedereen voldoende te informeren, lanceert Weyts ook een grootscheepse informatiecampagne via sociale media zoals Facebook, Twitter en de website. In het voorjaar komen er werkvergaderingen met gemeentebesturen, infosessies voor onteigenden en vergaderingen met stakeholders. In het najaar komt er een mobiele infotentoonstelling voor het brede publiek. De herinrichting van de Ring zelf moet beginnen in 2019.

Bekijk een filmpje over de plannen hier.

Bekijk het verslag van VTM Nieuws hier.

Bekijk het verslag van VRT Journaal hier.

Meer info hier.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is