U bent hier
Vlaanderen geeft de aftrap voor 'Werken aan de weg!'

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft de aftrap gegeven voor ‘Werken aan de weg’: de nieuwe campagne rond de extra investeringen in onze weginfrastructuur. “Iedereen spreekt over besparingen, maar in weginfrastructuur gaan we net extra investeren. We gaan werken aan de weg, letterlijk en figuurlijk.” stelt minister Weyts. De Vlaamse gewestwegen krijgen veel aandacht.
Waar je gaat langs Vlaamse wegen, kom je binnenkort het logo ‘Werken aan de weg!’ tegen. Het nieuwe herkenbare beeld van een schop in de grond zet de Vlaamse investeringen in onze weginfrastructuur extra in de verf. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts verhoogt het investeringsbudget voor wegenwerken volgend jaar structureel met 1/3de, van 350 miljoen naar 450 miljoen euro per jaar.
Het investeringsbeleid richt zich nu ook op de gewestwegen. “Er is al een forse inhaalbeweging gerealiseerd op de snelwegen”, zegt Weyts. “Nu hebben we ruimte om ook de gewestwegen aan te pakken”. De investeringen op de gewestwegen gaan verder dan alleen structureel onderhoud. De werven zijn erop gericht om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren, bijvoorbeeld door de aanleg van fietspaden.
Toch worden de snelwegen niet verwaarloosd, want ook daar kan Weyts 28 grote werven aankondigen.“Ik zal niet toelaten dat er op de snelwegen een nieuwe achterstand ontstaat, zoals in het verleden is gebeurd", verduidelijkt Weyts. "Daarom worden er op verschillende belangrijke assen in ons land onderhoudswerken uitgevoerd.”
Wie wegenwerken zegt, denkt vaak ook aan hinder voor het verkeer. “Waar een schop in de grond gaat, ontstaat een hoop aarde en een hoop hinder”, erkent Weyts. De mogelijke hinder wordt zo goed mogelijk ingeschat en zo minimaal mogelijk gehouden. Er wordt maximaal ingezet op nachtwerk, volcontinue werk en werven in de vakantieperiodes en worden de Vlaamse werken in de grensregio’s afgestemd met werken in Nederland.
Een overzicht van alle werven is terug te vinden op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Bekijk het verslag van VTM Nieuws hier.
Bekijk het verslag van VRT Journaal hier.