Vlaanderen investeert in mobiliteit naar en rond Brussel

Door Ben Weyts op 28 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Infrastructuur en openbare werken, Fietsen, Openbaar vervoer, Wonen en werken in Brussel, Verandering
Vlaanderen investeert in mobiliteit naar en rond Brussel

“Vlaams-Brabant is het kloppende hart van het land, maar we staan er met zijn allen stil”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vast. “Om vooruit te gaan, moet in Vlaams-Brabant de schop in de grond.” Met een omvattend investeringsplan van twee miljard euro voegt hij zelf alvast de daad bij het woord. Het plan voorziet onder meer in grootschalige werken aan de ring rond Brussel, waarbij het lokale van het doorgaande verkeer zal worden gescheiden. Tegelijk investeert de minister fors in alternatieven voor de wagen. Zo komen er drie nieuwe tramlijnen, 41 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen.

Met 102.000 voertuigpassages per dag en gemiddeld om de 500 meter op- of afritten is de ring rond Brussel de drukste weg van het land. Vooral de jaarlijks ongeveer 1.100 incidenten en accidenten zijn de aanleiding voor files op die ring. Om dat aantal terug te dringen, wil Weyts het lokale en het doorgaande verkeer scheiden over een lengte van twintig kilometer tussen de aansluiting met de E40 richting Kust en de E40 richting Leuven. Zo verdwijnen de hachelijke weefbewegingen en kan het verkeer vlotter en veiliger doorstromen.

Sterke alternatieven

Een deel van de files is ook te wijten aan het gebrek aan sterke alternatieven voor de auto. Daarom komen er fietstunnels, fietsbruggen en fietspaden boven, onder en rond de ring, samen goed voor 41 kilometer aan nieuwe fietspaden. “Vandaag staat Brussel aan de top van de Europese filehoofdsteden. Het gevolg is niet alleen veel menselijke ergernis, maar ook veel schadelijke gevolgen voor milieu en economie. Met deze extra investering in fietsinfrastructuur wil ik pendelaars maximaal verleiden om de wagen te laten staan. Niet zozeer met milieuargumenten, maar met harde economische argumenten: met de fiets raak je snel, veilig en comfortabel op je werk. De fiets is ook steeds meer een echt alternatief voor de wagen in het woon-werkverkeer, zeker met de komst van de elektrische fiets”, merkt Weyts op.

Met drie gloednieuwe tramlijnen wordt ten slotte ook het alternatief van het openbaar vervoer van en naar Brussel uitgebreid. Samen bieden zij een tramcapaciteit die per dag 20.000 auto’s van de ring rond Brussel kan halen.

Meer informatie vind je op www.werkenaandering.be.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is