Vlaanderen verwelkomt weggebruikers op unieke manier

Door Ben Weyts op 20 mei 2019

Vlaanderen is een warme en gastvrije regio. Om onze unieke troeven in de verf te zetten heeft het Agentschap Wegen en Verkeer nieuwe borden ontwikkeld om weggebruikers op een typisch Vlaamse manier te verwelkomen in onze regio. De borden zullen dit jaar op 14 locaties langs de Vlaamse snelwegen geplaatst worden. De totale operatie kost zo’n 330.000 euro. “Met de campagne “Welkom in Vlaanderen” willen we weggebruikers op een warme manier welkom heten in onze regio en op de Vlaamse wegen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Het bord is een tijdloos landmark dat een unieke blik geeft op het Vlaamse landschap. De kernboodschap is simpel, maar duidelijk: in vier talen verwelkomen we de weggebruikers in Vlaanderen. De symbolen die aanvullend op het bord worden gezet, staan voor de kracht en de troeven van Vlaanderen: gastronomie, sport en kunst & cultuur.

Deze identiteit – en belangrijke herkenningspunten – wordt versterkt door de leeuw van Vlaanderen te integreren in het bord. De uitsparing van de halve leeuwenkop zorgt er voor dat het Vlaamse landschap zichtbaar is door de ogen van de leeuw en geeft een extra artistieke dimensie aan de installatie. Het landschap maakt als het ware deel uit van de installatie.

“Vlaanderen is een warme en gastvrije regio”, verduidelijkt Weyts. “Met deze installatie willen we dat ook uitstralen naar buitenlandse bezoekers. Onze regio is internationaal gekend voor onze gastronomie, onze wielerklassiekers en ook onze Vlaamse Meesters maken furore tot ver buiten de landsgrenzen.”

Ook andere landen of regio’s zetten sterk in op hun identiteit en verwelkoming langs snelwegen. Denk maar aan Frankrijk of dichter bij huis – de Limburgers heten u welkom. Binnenkort heet dus ook de Vlaming u welkom.

Op 14 locaties langs snelwegen, vlakbij de gewestgrenzen, zal de installatie worden geplaatst. Er is rekening gehouden met de verkeersveiligheid van de weggebruikers. Het aantal woorden op het bord is beperkt, zodat de bestuurder niet afgeleid wordt. Het ontwerp is groot (3 meter op 3,35 meter) zodat het van ver zichtbaar en leesbaar is. De installatie zelf wordt uitgevoerd in botsvriendelijk materiaal en wordt achter een vangrail geplaatst.

“Uiteraard is verkeersveiligheid onze eerst prioriteit”, verklaart Weyts. “Deze constructie wordt volledig volgens alle veiligheidsvoorschriften uitgevoerd. We kiezen ook zeer doordacht voor de juiste locaties zodanig dat de installatie op een veilige plaats langs de snelwegen kan worden gezet met minimaal risico op aanrijdingen.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is