Voorrang voor het collectief vervoer

Door Ben Weyts op 17 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt het collectief vervoer aantrekkelijker. Alle bussen en taxi’s zullen gebruik mogen maken van de busbanen op gewestwegen, die tot nu toe vooral voorbehouden waren aan De Lijn. Privébedrijven krijgen binnenkort ook de mogelijkheid om busverbindingen aan te bieden tussen Vlaamse centrumsteden. Weyts: “Met snel en comfortabel collectief vervoer kunnen we meer mensen verleiden om hun auto wat vaker te laten staan”.

In deze regeerperiode is het investeringsbudget voor de openbare vervoersmaatschappij De Lijn opgetrokken tot historische hoogte. Er wordt volop geïnvesteerd in nieuw materieel en extra aanbod. Nu wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ook het collectief vervoer dat georganiseerd wordt door privébedrijven meer wind in de zeilen geven. “Collectief vervoer haalt veel auto’s uit de file”, zegt Weyts. “Ik ga alle bussen aantrekkelijker maken. Na die van De Lijn, nu ook die van privébedrijven”.

Zo worden de busbanen op de Vlaamse gewestwegen opengesteld voor alle bussen en taxi’s. Tot nu toe waren deze busbanen vooral voorbehouden voor de bussen van De Lijn. Nu zullen ook de andere vormen van collectief vervoer de mogelijkheid krijgen om tijd te winnen via de busbanen. “De beste reclame voor het collectief vervoer is een bus die de hele file vol personenwagens ostentatief voorbij kan steken via de busbaan”, zegt Weyts.

De Vlaamse Regering gaat private bedrijven ook de mogelijkheid geven om busverbindingen te organiseren tussen Vlaamse centrumsteden. Op dit moment is De Lijn de enige operator die een regelmatige busverbinding mag opzetten met vaste haltes. Zo blijven er veel mogelijkheden onbenut: De Lijn heeft bijvoorbeeld geen rechtstreekse lijn tussen Brussel en Antwerpen en ook niemand anders mag een openbare busdienst aanbieden tussen deze belangrijke attractiepolen. Het nieuwe decreet Basisbereikbaarheid voorziet de mogelijkheden om voor zulke trajecten vergunningen uit te reiken aan private bedrijven. “De privébedrijven treden dus niet in concurrentie met De Lijn, maar gaan juist de werking van De Lijn aanvullen”, zegt Weyts.

Weyts kondigde de maatregelen ten voordele van het collectief vervoer aan bij de voorstelling van het project “de kantoorbus”: een samenwerkingsverband van een 15-tal bedrijven die kantoorbuslijnen opzetten voor hun medewerkers. “Ik stel vast dat ook privébedrijven steeds meer inzetten op collectief vervoer”, zegt Weyts. “Die tendens geef ik graag een extra zetje”.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is