U bent hier
Veelzijdig Vlaanderen palmt Parijs een week lang in

Met een pop-upstraat in hartje Parijs wil Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts een internationaal publiek naar Vlaanderen lokken. De "Rue de la Flandre" in Montmartre, op de kaart aangeduid als Rue Androuet, kleurt tussen 5 en 11 juli volledig Vlaams, met onder meer een frietkot en een bierkelder. "Vlaanderen is veelzijdig en kan veel troeven in de etalage zetten", vindt Weuts.
Om de Rue de la Flandre een Vlaams gezicht te geven, kreeg de Rue Androuet een echte make-over. Bestaande winkels werden helemaal leeggehaald en omgetoverd tot panden die typisch Vlaamse producten aanbieden. De vijf basisthema's in de straat zijn: festivals, erfgoed, eet- en drinkcultuur, mode en design en de Vlaamse wielercultuur.
Minister Weyts wil met het opvallende initiatief Vlaanderen sterker promoten bij de Fransen en de internationale toeristen, die rondslenteren in Montmartre. Maar er worden in de Rue de la Flandere ook activiteiten georganiseerd die specifiek gericht zijn op bloggers, reisjournalisten, touroperators en andere sleutelfiguren uit de toeristische industrie. "Via die invloedrijke mensen bereiken we een wereldpubliek", zegt Weyts.
In 2014 boekten de Fransen net geen twee miljoen overnachtingen in ons land. Frankrijk is bovendien de belangrijkste markt voor Vlaanderen op het vak van bestedingen in de kunststeden. Van de twee miljoen overnachtingen zijn er 1,2 miljoen in die steden. Fransen geven per overnachting gemiddeld 180 euro uit.
Aan de Rue de la Flandre hangt een prijskaartje van 380.000 euro. 320.000 daarvan is gefinancierd de Vlaamse overheid, via Toerisme Vlaanderen. De rest is afkomstig van de kunststeden en privépartners.
http://deredactie.be/permalink/2.39832?video=1.2383974Bekijk de reportage van VRT Journaal hier.