U bent hier
6 nieuwe spoorbruggen halen 10.000 vrachtwagens uit de file

Zes vernieuwde bruggen over het Albertkanaal, die een stuk hoger zijn dan de oude exemplaren, geven letterlijk meer ruimte aan de binnenvaart. "Hiermee verplaatsen we het transport deels naar het water en het spoor", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. Er werd 26 miljoen euro geïnvesteerd. "We kunnen met deze investering per dag 10.000 vrachtwagenritten vermijden".
"Dit zijn optimistische investeringen", zegt Ben Weyts. "Investeringen van hoop en perspectief op de toekomst". Het project kadert in het Masterplan 2020 voor een betere Mobiliteit in en rond Antwerpen. "Tegen 2030 zal het goederentransport met 50 procent zijn aangegroeid", zegt Ben Weyts. "Al die extra vracht kan niet over onze nu al verzadigde wegen. Daarom moet er transport afgeleid worden naar het water en naar het spoor".
Minister Weyts ziet nog een groot potentieel voor de binnenvaart in Vlaanderen. "Bijna al onze bedrijven zijn gevestigd op tien kilometer of minder van een bevaarbare waterloop", zegt Weyts. "Tegen hen zeg ik: kijk eens naar die waterboulevard aan je achterdeur, in plaats van naar de files aan je voordeur."
Met een hoogte van 9,1 meter, de Europese norm, kunnen er voortaan schepen met vier in plaats van drie containerlagen onder de bruggen varen. Op termijn moeten alle bruggen over het Albertkanaal die facelift ondergaan hebben, zodat binnenschepen van meer dan 9000 ton het kanaal veilig kunnen opvaren.
Bekijk het korte verslag in VRT Journaal hier.