U bent hier
Binnenvaart gegarandeerd tijdens grote Leiewerken in Harelbeke

Een tijdelijke stuw en later een tijdelijke sluis zorgen ervoor dat de binnenvaartschepen kunnen blijven varen tijdens de grote Leiewerken in Harelbeke. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts investeert 130 miljoen euro in de transformatie, die de Leie voorbereidt op de komst van grotere binnenschepen. "We gaan vrachtwagens weghalen van de weg, door hen een goed alternatief te bieden op het water".
Het Agentschap Waterwegen en Zeekanaal voert in Harelbeke belangrijke werken uit. Zowel de oude stuw als sluis moeten afgebroken en vernieuwd worden. "Die werken kaderen in de realisatie van de droom om onze havens via de Seine en de Schelde te verbinden met Parijs. Alle alternatieven zijn nodig om het groeiende vrachtverkeer op de weg te temperen. Tegen 2020 willen we de Leiewerken finaliseren ", aldus minister Weyts.
In totaal kosten de Leiewerken 350 miljoen euro. In Harelbeke alleen al bedraagt het kostenplaatje 130 miljoen euro, waarvan zo'n 100 miljoen voor het gloednieuwe sluis- en stuwcomplex. Met 230 meter lengte wordt de sluis dubbel zo lang als de oude die in het voorjaar van 2016 wordt afgebroken.Nu de tijdelijke stuw op het Moleneiland in Harelbeke operationeel is, kan de oude stuw afgebroken en vernieuwd worden.
Na 2020 zal de Leie bevaarbaar zijn voor schepen tot 4.500 ton. "Eén van die grote binnenschepen haalt al een vloot vrachtwagens van onze verzadigde wegen", besluit Weyts.
Bekijk het verslag van WTV hier.