U bent hier
Vlaams-Nederlands consortium wint aanbesteding Nieuwe Sluis Terneuzen

Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart kwam als winnaar uit het intensief aanbestedingstraject om de Nieuwe Sluis in Terneuzen te mogen bouwen. Het gigantische investeringsproject (prijskaartje: € 934 miljoen) kan normaal gezien definitief gegund worden op 25 augustus 2017. “Een nieuwe mijlpaal”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts . “In 2022 moet het eerste schip door de Nieuwe Sluis”.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil vrachtwagens van de weg halen door transporteurs te verleiden met een sterk alternatief: de waterweg. Vlaanderen heeft nu al een uitgebreid en fijnmazig waterwegennetwerk (meer dan 1.100 bevaarbare rivieren en kanalen!), maar Weyts investeert fors om de capaciteit van de waterwegen nog te verhogen.
Vlaanderen en Nederland gaan in Terneuzen een Nieuwe Sluis bouwen die net zo lang en breed is als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal (427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep). Het totale investeringsbedrag – inclusief voorbereidingskosten, begeleiding en onderhoud gedurende de eerste twee jaar – wordt geraamd op € 934 miljoen. Dat is ongeveer 200 miljoen euro minder dan aanvankelijk geraamd.
Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart kwam na een intensief aanbestedingstraject als winnaar uit de bus. Als de twee andere inschrijvers geen bezwaren kenbaar maken, kan de definitieve gunning al volgen op 25 augustus 2017. Sassevaart kan dan eind dit jaar aan de slag. Het consortium bestaat uit de Vlaamse bedrijven DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere N.V. en het Nederlandse BAM Infra B.V. en BAM Contractors N.V.. Ze wonnen de aanbesteding op basis van prijs en kwaliteit, beoordeeld door een commissie van deskundigen. Sassevaart biedt aan om de Nieuwe Sluis te bouwen voor een bedrag van € 753.346.000 (inclusief BTW).
Het eerste schip kan in 2022 door de Nieuwe Sluis. Nederland investeert ruim € 190 miljoen. Vlaanderen staat in voor de overige kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim € 48 miljoen geput en ook de Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel. “Dit is een investering met ballen aan het lijf”, zegt minister Weyts. “De Nieuwe Sluis zal een boost geven aan de Haven van Gent en alle bedrijven in de Kanaalzone. Maar het is vooral een krachtige hefboom voor meer vrachtverkeer via de waterweg. Zo kunnen de files krimpen”.