Eerste schup in de grond voor Nieuwe Sluis Terneuzen

Door Ben Weyts op 14 november 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste spadesteek in de grond gestoken voor de bouw van één van de grootste sluizen van de wereld: de Nieuwe Sluis Terneuzen. Dankzij een investering van 750 miljoen euro krijgt de Haven van Gent een nieuwe voordeur en krijgt de economie in de hele Kanaalzone een stevige impuls.

Met de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt de toegang tot de haven van Gent vergroot. De Nieuwe Sluis is met andere woorden ideaal voor de verdere ontwikkeling van de haven en alle bedrijven die er zijn gevestigd. Schepen worden immers almaar groter.

De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en een vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Schepen van 120.000 ton zullen kunnen doorvaren op het kanaal Gent-Terneuzen. In vergelijking met de huidige Westsluis wordt de Nieuwe Sluis 2.5m dieper, 15m breder, 137m langer én een stuk sneller. Vlaanderen en Nederland kunnen door de komst van de Nieuwe Sluis en de daardoor verbeterde infrastructuur op een aanzienlijke economische impuls rekenen.

 “Met de realisatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen verzekeren we de toegankelijkheid van de haven van Gent”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Met de Nieuwe Sluis Terneuzen doen we een gedurfde investering. Voor ons geen grenzen aan de groei, wel groei aan de grens! Tegen 2030 verwachten we een aanzienlijke groei van het goederenvervoer. Al die extra vracht vervoeren over de weg is geen optie. Vandaar investeren we stevig in alternatieven zoals onze waterwegen.”

Grensoverschrijdende samenwerking

De bouw van de Nieuwe Sluis is een mooi staaltje van grensoverschrijdende samenwerking. Vlaanderen en Nederland hebben in 2012 gezamenlijk besloten om de voorbereiding voor de bouw van een nieuwe, grotere sluis te starten. In 2015 ondertekenden beide regio’s het Verdrag tot de effectieve aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Dit project wordt onder de vlag van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) uitgevoerd.

Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart kwam na een intensief aanbestedingstraject als winnaar uit de bus om de Nieuwe Sluis te bouwen. Het consortium bestaat uit de Vlaamse bedrijven DEME Infra Marine Contractors b.v., Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere n.v. en het Nederlandse BAM Infra b.v. en BAM Contractors n.v. Sassevaart biedt aan om de Nieuwe Sluis te bouwen voor een bedrag van € 753.346.000 (inclusief BTW).

Het eerste schip kan in 2022 door de Nieuwe Sluis. Nederland investeert ruim 190 miljoen euro. Vlaanderen staat in voor de overige kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim 48 miljoen euro geput en ook het Havenbedrijf Gent draagt met 88,6 miljoen euro bij in het Vlaamse aandeel. De Nieuwe Sluis zal een boost geven aan alle bedrijven in de Kanaalzone. Maar ze is vooral een krachtige hefboom voor meer vrachtverkeer via de waterweg.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is