Vlaamse steun maakt lokale fietsprojecten mogelijk

Door Ben Weyts op 23 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert € 3 miljoen als hefboom voor 36 lokale fietsprojecten met een totale investeringswaarde van € 15 miljoen. Bij 2 projecten neemt Weyts voor de eerste keer 50% van de kosten voor rekening van de Vlaamse Overheid – vroeger betaalde Vlaanderen maximaal 40% van de kosten. “Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen wil ik alle politieke partijen stimuleren om fietsinvesteringen in het verkiezingsprogramma en het bestuursakkoord te schrijven”, zegt Weyts. “Vlaanderen staat klaar om te ondersteunen”.

Vlaanderen investeert de komende jaren een historisch hoog bedrag in fietsinfrastructuur: elk jaar wordt de (lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro gerond. Dit jaar worden er zelfs voor 110 miljoen euro fietsinvesteringen vastgelegd. Maar 60% van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF, goed voor 12.000 kilometer) ligt op wegen in lokaal beheer. Vlottere en veiligere verbindingen voor fietsers kunnen er dus alleen maar komen als ook de lokale besturen investeren in nieuwe fietsinfrastructuur. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ondersteunt lokale fietsinvesteringen via het Fietsfonds.

Weyts put nu € 2.962.329,54 uit het Fietsfonds als hefboom voor 36 lokale fietsprojecten met een totale investeringswaarde van meer dan € 15 miljoen. De rest van de rekening wordt betaald in andere subsidieschijven en ook de provincies en de lokale besturen zelf betalen mee. Het bedrag gaat naar 5 Antwerpse, 6 Limburgse, 12 Oost-Vlaamse en 13 Vlaams-Brabantse fietsprojecten. Blikvangers zijn onder andere het Singelfietspad in Antwerpen, de Fietsstraat dwars door het centrum van Peer en de fiets- en voetgangerstunnel aan de Dampoort in Gent

Deze subsidieronde bevat de eerste twee lokale dossiers die voor de helft gefinancierd zullen worden door de Vlaamse Overheid. Het gaat om de aanleg van nieuwe fietspaden in de M. Noëstraat en de Waversebaan in Oud-Heverlee. Vroeger betaalde Vlaanderen maximaal 40% van de kosten, maar Weyts besloot vorig jaar om het Vlaamse aandeel te verhogen om de investeringsdrempel voor lokale besturen te verlagen. “Te veel fietsinvesteringen worden uitgesteld omdat ze net te veel kosten voor het gemeentebestuur”, zegt Weyts. “Ik wil het voor gemeenten makkelijker maken om ‘ja’ te zeggen  en moeilijker om ‘nee’ te zeggen tegen nieuwe fietsinfrastructuur. Dit zijn de eerste twee projecten die onder de nieuwe regels vallen, maar vanaf nu zullen we steeds meer projecten zien met 50% Vlaamse financiering”.

De lijst met projecten is terug te vinden in de bijlage aan de zijkant van dit bericht

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is